حکایت صادرات32میلیون متر مکعب گاز مرکز تفکیک گاز دهستان و کانکس کوچک و بدبوی دانش آموزان دبستان خیرگو/کدام عدالت آموزشی ؟
دهستان خیرگو به دلیل داشتن مرکز تفکیک گر گاز که روزانه 32میلیون متر مکعب گاز از حوضچه بدبوی آن صادر می شود مشمول قانون 2%سهم مناطق محروم نفتی و گازی از صادرات آن،3%مالیات ارزش افزوده ،حق آلایندگی وآموزش و بهداشت می باشد ،لذا با توجه به موارد فوق اهالی و دانش آموزان دهستان استحقاق برخورداری از بیش ترین امکانات را در بخش آموزش ، بهداشت ،فضای سبز و.. را دارند اما در عمل دانش آموزان در کانکس کوچک و بدبو گاها به صورت چند پایه مجبور به ادامه تحصیل می شوند و در حسرت کلاس درس استاندارد به سر میبرند.
توزیع امکانات باید در مناطق محروم و برخوردار عادلانه باشد و زیبنده نیست گروهی در مدارسی با آخرین تکنولوژی درس بخوانند و گروهی در زیر چادرها یا در کلاس های کپری ، نمناک یا در مدارس کاهگلی در آستانه تخریب با انبوه دلهره ها به سر ببرند.
عدالت آموزشی که جزیی از عدالت فرهنگی است زمینه برخورداری افراد یک جامعه از همه امکانات برابر آموزش را فراهم می آورد. درطول تاریخ ، عدم وجود عدالت آموزشی و فرهنگی از سرعت پیشرفت تمدن بشری کاسته و همواره تضاد طبقاتی به چشم می خورد. یکی از شاخه های مهم عدالت محوری فراهم شدن امکان رشد و اعتدال فرهنگی و آموزشی برای همه مردم صرف نظر از جنس ، طبقه ، نژاد و یا رنگ است . در نظام حکومتی امام مهدی (عج ) نادانی ، بی سوادی و کم خردی به طور کلی ریشه کن شده و همه انسان ها به مقتضای توانایی خود از بالاترین حد دانش بهره مند می شوند . بدیهی است ملتی که دلدادگی به عدالت برایش به صورت یک باور درآمده باشد و این باور از میان کتاب های درسی ذهن فرزندان این دیار را به کنکاش و تکاپوی بیشتر برای توزیع امکانات متناسب با نیازهای روز نشات گرفته باشد می تواند در حاکم شدن ارزش های متعالی انسانی در پرتو برابری های مطلوب آموزشی مثمرثمر باشد . با تحقق عدالت آموزشی و فرهنگی است که همه استعدادهای توانمند بارور و شکوفا می شود حکومت با استفاده از امکانات موجود نسبت به آموزش گسترده مردم برای احترام به قانون وروی آوری به عدالت و هنجارپذیری خواهد کوشید .
راهکارهای تحقق عدالت آموزشی :
1- آموزش و پرورش باید همه دانش آموزان را با هر وابستگی زبانی ، نژادی و قومی که هستند فرزندان شایسته خود بداند و نسبت به آنان عطوفت و مهربانی داشته باشد و صادقانه زمینه برخورداری آنها را از امکانات آموزشی فراهم آورد . توزیع امکانات باید در مناطق محروم و برخوردار عادلانه باشد و زیبنده نیست گروهی در مدارسی با آخرین تکنولوژی درس بخوانند و گروهی در زیر چادرها یا در کلاس های کپری ، نمناک یا در مدارس کاهگلی در آستانه تخریب با انبوه دلهره ها به سر ببرند.
2- توزیع عادلانه نیروی انسانی تحصیل کرده و فرهنگیان مجرب یکی از ضرورت های تحقق عدالت آموزشی است . امروز تراکم نیروی مجرب و کارآزموده در مراکز استان ها و شهرستان ها باعث شده است مناطق محروم با فقر فکری و فرهنگی برخوردار باشند . آموزش و پرورش برای گسترش و ایجاد روحیه خدمت در این مناطق با تخصیص امتیازات ویژه رغبتی خاص در فرهنگیان ایجاد نماید تا بتواند نسبت به تربیت فرزندان محروم روستاها و مناطق محروم اقدام نمایند .
3-آموزش وپرورش با اختصاص نیروی بیشتر و گسترش فضاهای آموزشی نسبت به توزیع عادلانه دانش آموزان در سر کلاس و معلمان در هر منطقه اقدام نماید . تراکم دانش آموزی و تدریس در کلاس های چند پایه بدون هیچ گونه امتیاز ویژه ای ظلم آشکاری در حق دانش آموزان و همچنین معلمانی است که ۵ پایه را با صبوری تمامتدریس می نمایند و همان حقوقی را دریافت می نمایند که یک معلم عادی آن را در قبال تدریس در کلاس های تک پایه یا تک رشته دریافت می نماید .