دکتر علی شریعتی : نوروز قرن هاست که بر همه جشن های جهان فخر می فروشد.
عید
باستانی نوروز بی شک یکی از درخشان ترین جلوه های تمدن کهن و فرهنگ غنی ایرانیان
است.البته ایرانیان پاک سرشت و نیک نهاد به غیر از نوروز در طول ایام سال ، صدها و
شاید هزاران آیین و رسم فرخنده دیگر نیز دارند که هریک به نحوی بازگو کننده فرهنگ
و تمدن کهن این سرزمین است. اما در میان همه اینها مجموعه آداب و رسوم نوروزی ،
جایگاه دیگری دارد که نه تنها در میان سنت های ایرانی ، بلکه حتی آن را به جرأت بر
دیگر جشن های جهان برتری می بخشد.
این
تنها یک ادعای بی پشتوانه و از سر تعصب شدید ناسیونالیستی نیست. بلکه دلایل بسیار
زیادی برای ارجحیت نوروز بر دیگر جشن های جهان وجود دارد.نوروزی که هرچند رسم کهن
ایرانیان است ، اما آموزه های دین مقدس اسلام به خوبی بر آن صحه گذاشته و حتی
نوروز را تقویت کرده است.
اگر
بخواهیم برخی از دلایل اهمیت و ارزشمندی آیین نوروز ایرانیان را برشماریم ، شاید
بهترین کار مطالعه دیدگاه های عمیق فرزند شایسته خطه سربداران دکتر علی شریعتی
مزینانی باشد.
شریعتی که از بزرگترین اندیشمندان و روشنفکران مذهبی معاصر ایران است
، مانند بسیاری از همشهریان سبزواریش در نثر فارسی از مهارت بالایی برخوردار می
باشد به طوری که آثار به جا مانده از او علاوه بر ارزش های فکری ، اجتماعی ، سیاسی
و مذهبی ، اکثراً از ارزش ادبی نیز برخوردارند.
به
ویژه در برخی از کتب شریعتی نظیر هبوط در کویر بیشتر
از سایر آثار می توان به قدرت نویسندگی و فن بیان این معلم بزرگ انقلاب پی برد.
شریعتی
که زاده کویر تف دیده و مردپرور مزینان از توابع
داورزن در منطقه سبزوار بزرگ است
، و از بزرگترین مشاهیر خراسان و ایران محسوب می شود ، در بخش
هایی از کتاب هبوط خود به زیبایی ارزش های نوروز را شرح داده است.
دیدگاه دکتر شریعتی درباره نوروز
در
ادامه به مناسبت ایام نوروز ، به انتشار متن دیدگاه دکتر علی شریعتی در خصوص نوروز
می پردازیم :
سخن
تازه از نوروز گفتن دشوار است. نوروز یک جشن ملی است،جشن ملی را همه میشناسند که
چیست، نوروز هر ساله برپا میشود و هر ساله از آن سخن میرود. بسیار
گفتهاند و بسیار شنیدهاید؛ پس به تکرار نیازی نیست؟ چرا، هست. مگر نوروز را خود
مکرر نمیکنید؟ پس سخن از نوروز را نیز مکرر بشنوید. در علم و ادب تکرار ملالآور
است و بیهوده؛ “عقل” تکرار را نمیپسندد؛ اما “احساس” تکرار
را دوست دارد، طبیعت تکرار را دوست دارد، جامعه به تکرار نیازمند است، طبیعت را از
تکرار ساختهاند؛ جامعه با تکرار نیرومند میشود، احساس با تکرار جان میگیرد و
نوروز داستان زیبایی است که در آن، طبیعت، احساس و جامعه هر سه دستاندرکارند.
نوروز که قرنهای دراز است بر همة جشنهای جهان فخر
میفروشد، از آن رو “هست” که یک قرارداد مصنوعی اجتماعی و یا یک جشن تحمیلی سیاسی
نیست، جشن جهان است و روز شادمانی زمین، آسمان و آفتاب، و جوشِ شکفتنها و شور
زادنها و سرشار از هیجانِ هر “آغاز”.
جشنهای
دیگران، غالباً انسانها را از کارگاهها، مزرعهها، دشت و صحرا، کوچه و بازار،
باغها و کشتزارها، در میان اطاقها و زیر سقفها و پشت درهای بسته جمع میکند:
کافهها، کابارهها، زیرزمینیها، سالنها، خانهها … در فضایی
گرم از نفت، روشن از چراغ، لرزان از دود، زیبا از رنگ و آراسته از گلهای کاغذی،
مقوایی، مومی، بوی کندر و عطر و … اما نوروز دست
مردم را میگیرد و از زیر سقفها، درهای بسته، فضاهای خفه، لای دیوارهای بلند و
نزدیک شهرها و خانهها، به دامن آزاد و بیکرانة طبیعت میکشاند: گرم از بهار،
روشن از آفتاب، لرزان از هیجانِ آفرینش و آفریدن، زیبا از هنرمندی باد و باران،
آراسته با شکوفه، جوانه، سبزه و معطر از:
“بوی باران، بوی پونه، بوی خاک،
شاخههای
شسته، باران خورده، پاک” …
نوروز
تجدید خاطرة بزرگی است: خاطرة خویشاوندی انسان با طبیعت. هر سال، این فرزند
فراموشکار که، سرگرم کارهای مصنوعی و ساختههای پیچیدة خود، مادر خویش را از یاد
میبرد، با یادآوریهای وسوسهآمیز نوروز، به دامن وی باز میگردد و با او، این
بازگشت و تجدید دیدار را جشن میگیر: فرزند، در دامن مادر، خود را بازمییابد و
مادر، در کنار فرزند، چهرهاش از شادی میشکفد، اشک شوق میبارد، فریادهای شادی
میکشد؛ جوان میشود، حیات دوباره میگیرد. با دیدار یوسفش بینا و بیدار میشود.
تمدن
مصنوعی ما هر چه پیچیدهتر و سنگینتر میگردد، نیاز به بازگشت و بازشناخت طبیعت
را در انسان حیاتیتر میکند و بدینگونه است که نوروز، برخلاف سنتها که پیر میشوند
و فرسوده و گاه بیهوده، رو به توانایی میرود و در هر حال، آیندهای جوانتر و
درخشانتر دارد، چه، نوروز راه سومی است که جنگ دیرینهای را که از روزگار لائوتزو
و کنفسیوس تا زمان روسو و ولتر درگیر است به آشتی میکشاند.
نوروز
تنها فرصتی برای آسایش، تفریح و خوشگذرانی نیست، نیاز ضروری جامعه، خوراک حیاتی یک
ملت نیز هست. دنیایی که بر تغییر و تحول، گسیختن و زایل شدن، درهم ریختن و از دست
رفتن بنا شده است، جایی که در آن، آنچه ثابت است و همواره لایتغیر و همیشه پایدار،
تنها تغییر است و ناپایداری؛ چه چیز میتواند ملتی را، جامعهای را، در برابر
عرابة بیرحم زمان – که بر همه چیز
میگذرد و له میکند و میرود، هر پایهای را میشکند و شیرازهای را میگسلد- از
زوال مصون دارد؟
هیچ ملتی با یک نسل و دو نسل شکل نمیگیرد؛ ملت، مجموعة پیوستة نسلهای
متوالی بسیار است، اما زمان، این تیغ بیرحم، پیوند نسلها را قطع میکند؛ میان ما
و گذشتگانمان- آنها که روح جامعة ما و ملت ما را ساختهاند- درة هولناک تاریخ حفر
شده است؛ قرنهای تهی ما را از آنان جدا ساختهاند؛ تنها سنتها هستند که پنهان از
چشم جلاد زمان، ما را از این درة هولناک گذر میدهند و با گذشتگانمان و با گذشتههایمان
آشنا میسازند. در چهرة مقدس این سنتها است که ما حضور آنان را در
زمان خویش، کنار خویش و در “خودِ خویش”، احساس میکنیم؛ حضور خود را در میان آنان
میبینیم و جشن نوروز یکی از استوارترین و زیباترین سنتها است.
در
آن هنگام که مراسم نوروز را به پا میداریم، گویی خود را در همة نوروزهایی که هر
ساله در این سرزمین برپا میکردهاند، حاضر مییابیم و در این حال، صحنههای تاریک
و روشن و صفحات سیاه و سفید تاریخ ملت کهن ما در برابر دیدگانمان ورق میخورد، رژه
میرود. ایمان به اینکه نوروز را ملت ما هر ساله در این سرزمین بر پا میداشته
است، این اندیشههای پرهیجان را در مغزمان بیدار میکند که: آری، هر ساله! حتی
همان سالی که اسکندر چهرة این خاک را به خون ملت ما رنگین کرده بود، در کنار شعلههای
مهیبی که از تخت جمشید زبانه میکشید، همانجا، همان وقت، مردم مصیبتزدة ما نوروز
را جدیتر و با ایمان بیشتری برپا میکردند؛ آری، هر ساله! حتی همان سال که سربازان
قتیبه بر کنارة جیحون سرخ رنگ، خیمه برافراشته بودند و مهلب خراسان را پیاپی قتل
عام میکرد، در آرامش غمگین شهرهای مجروح و در کنار آتشکدههای سرد و خاموش، نوروز
را گرم و پرشور جشن میگرفتند.
نوروز
همه وقت عزیز بوده است؛ در چشم مغان، در چشم موبدان، در چشم مسلمانان و در چشم شیعیان
مسلمان، همه نوروز را عزیز شمردهاند و با زبان خویش، از آن سخن گفتهاند. حتی
فیلسوفان و دانشمندان که گفتهاند: “نوروز روز نخستین آفرینش است که اورمزد دست به
خلقت جهان زد و شش روز در این کار بود و ششمین روز، خلقت جهان پایان گرفت و از این
رو است که نخستین روز فروردین را هورمزد نام دادهاند و ششمین روز را مقدس شمردهاند”.
چه افسانة زیبایی؛ زیباتر از واقعیت! راستی مگر هر کس احساس نمیکند
که نخستین روز بهار، گویی نخستین روز آفرینش است. اگر روزی خدا جهان را آغاز کرده است،
مسلماً آن روز، این نوروز بوده است. مسلما بهار نخستین فصل و
فروردین نخستین ماه و نوروز نخستین روز آفرینش است. هرگز خدا جهان را و طبیعت را
با پاییز یا زمستان یا تابستان آغاز نکرده است. مسلما اولین روز بهار، سبزهها
روییدن آغاز کردهاند و رودها رفتن و شکوفهها سرزدن و جوانهها شکفتن، یعنی نوروز.
بیشک،
روح در این فصل زاده است و عشق در این روز سر زده است و نخستین بار، آفتاب در
نخستین روز نوروز طلوع کرده است و زمان با وی آغاز شده است.
اسلام
که همة رنگهای قومیت را زدود و سنتها را دگرگون کرد، نوروز را جلای بیشتری داد،
شیرازه بست و آن را، با پشتوانهای استوار، از خطر زوال در دوران مسلمانی
ایرانیان، مصون داشت. انتخاب علی به خلافت و نیز انتخاب علی به وصایت، در غدیر خم،
هر دو در این هنگام بوده است و چه تصادف شگفتی! آن همه خلوص و ایمان و عشقی که
ایرانیان در اسلام به علی و حکومت علی داشتند پشتوانة نوروز شد. نوروز که با جان
ملیت زنده بود، روح مذهب نیز گرفت؛ سنت ملی و نژادی، با ایمان مذهبی و عشق نیرومند
تازهای که در دلهای مردم این سرزمین برپا شده بود پیوند خورد و محکم گشت، مقدس شد
و، در دوران صفویه، رسما یک شعار شیعی گردید، مملو از اخلاص و ایمان و همراه با
دعاها و اوراد ویژة خویش. آنچنان که یکسال نوروز و عاشورا در یک روز افتاد و
پادشاه صفوی، آن روز را عاشورا گرفت و روز بعد را نوروز!
نوروز-
این پیری که غبار قرنهای بسیار بر چهرهاش نشسته است- در طول تاریخ کهن خویش، روزگاری
در کنار مغان، اوراد مهرپرستان را خطاب به خویش میشنیده است؛ پس از آن، در کنار
آتشکدههای زردشتی، سرود مقدس موبدان و زمزمة اوستا و سروش اهورامزدا را به گوشش
میخواندهاند؛ از آن پس، با آیات قرآن و زبان الله از او تجلیل میکردهاند و
اکنون، علاوه بر آن، با نماز و دعای تشیع و عشق به حقیقت علی و حکومت علی، او را
جان میبخشند و در همة این چهرههای گوناگونش، این پیر روزگارآلود، که در همة قرنها
و با همة نسلها و همة اجداد ما- از اکنون تا روزگار افسانهای جمشید باستانی-
زیسته است و با همهمان بوده است، رسالت بزرگ خویش را، همه وقت، با قدرت و عشق و
وفاداری و صمیمیت انجام داده است و آن، زدودن رنگ پژمردگی و اندوه از سیمای این
ملت نومید و مجروح است و درآمیختن روح مردم این سرزمین بلاخیز با روح شاد و جانبخش
طبیعت و، عظیمتر از همه، پیوند دادن نسلهای متوالی این قوم- که بر سر چهار راه
حوادث تاریخ نشسته و همواره تیغ جلادان و غارتگران و سازندگان کله منارها بند
بندش را از هم میگسسته است و نیز پیمانیگانگی بستن میان همة دلهای خویشاوندی که
دیوار عبوس و بیگانة دورانها در میانهشان حائل میگشته و درة عمیق فراموشی
میانشان جدایی میافکنده است.
و
ما، در این لحظه، در این نخستین لحظات آغاز آفرینش، نخستین روز خلقت، روز اورمزد،
آتش اهورایی نوروز را باز برمیافروزیم و در عمق وجدان خویش، به پایمردی خیال، از
صحراهای سیاه و مرگزدة قرون تهی میگذریم و در همة نوروزهایی که در زیر آسمان پاک
و آفتاب روشن سرزمین ما برپا میشده است، با همة زنان و مردانی که خون آنان در رگهایمان
میدود و روح آنان در دلهایمان میزند شرکت میکنیم و بدینگونه، “بودن خویش” را،
به عنوان یک ملت، در تندباد ریشه برانداز زمانها و آشوبِ گسیختنها و دگرگون شدنها
خلود میبخشیم و، در هجوم این قرن دشمنکامی که ما را با خود بیگانه ساخته و، “خالی
از خویش”، بردة رام و طعمة زدوده از “شخصیت” این غرب
غارتگر کرده است، در این میعادگاهی که همة نسلهای تاریخ و اساطیر ملت ما حضور
دارند، با آنان پیمان وفا میبندیم و “امانت عشق” را از آنان به ودیعه میگیریم که
“هرگز نمیریم” و “دوام راستین” خویش را به نام ملتی که در این صحرای عظیم بشری، ریشه
در عمق فرهنگی سرشار از غنی و قداست و جلال دارد و بر پایة “اصالت” خویش، در رهگذر تاریخ ایستاده است، “بر صحیفة عالم ثبت”
کنیم.
منبع: مجموعه آثار 13-هبوط درکویر - دکترعلی شریعتی مزینانی