وای مرگ وای پس مرگ
مستحب است تا سه روزبرای اهل خانه میت غذابفرستندوغذاخوردن نزد آنان ودرمنزلشان مکروه است.امام خمینی (ره)
متاسفانه
به مرور زمـان و هـمراه بـا پیشرفت
اقتصادی اهالی از یکسو و بیتوجهی آنان به
مسائل شرعی از سوی دیگر مراسم فاتحه خوانی برای متوفی از
شکل اصلی خود خارج شده واینگونه مجالس ساده و بیریا که
فقط به خاطر همدردی و سبککـردن اندوه
بازماندگان دارای ارزش بسیار زیادی بود،
جای خود را بـه جلسات تجمّلاتی و
میهمانیهای سنگین و پرخرج داد. هرکس سعی داشته تا در
خرجکردن از دیگری عقب نماند. و در
پـایان بسـیار شاد و خرسند از اینکه توانستهاند
برای مرده خود ثوابی دست و پاکنندو شکرگزار
درگاه خدا هستندکه روسفید شدهاندغافل از اینکه خانواده های کم درامد
وفقیر نیز برای حفظ ابرو مجبور به برگزاری مجالس مشابه مجالس ثروتمندان برای متوفی
خود هستندحتی به قیمت مقروض شدن و حراج اموالشان که البته گناه ان به گردن بانیان وحامیان این
رسم غلط می باشد.
چنین خرجهائی نه تنها برای
مرده ثوابی به همراه نخواهد داشت؛ بلکه صاحب عزا
را دچار یک ضرر اقتصادی و مهمتر ازآن دچار یک
لغزش شرعی نموده است.
دراحادیث وروایات آمده است :جعفر بن
ابیطالب به شهادت رسید پیامبرصلی الله علیه وآله به فاطمه علیها السلام دستور داد
که تا سه روز برای اسمائ بنت عمیس که همسر جعفر بود غذا ببردوزنان نزد همسر جعفر
بیایند وعزاداری کنند وغذا بردن تا سه روز نزد مسلمانان سنت گشت . کتاب وسایل
الشیعه ج 2حدیث3497
امام باقر علیه السلام میفرماید:برای
صاحبان میت تا سه روز ازروزی که مرد غذا بفرستید . کتاب وسایل الشیعه ج 2حدیث3499
خیرات و طلب آمرزش برای اموات
در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر
صدقه ، احسان به فقرا ،کارهای خیر وعام المنفعه و اهدای ثواب آن برای مردگان است.
رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:«صدقه حرارت
قبرها را از بین میبرد».
کاش این پولها به حساب سه نفر از معتمدین محل واریز می شد تا علاوه برکمک به فقرا صرف کارهای عمرانی منطقه از قبیل خانه معلم،خرید امبولانس،مجهز کردن درمانگاه و..می شدتا علاوه بر رضایت خداوند متعال،بنده خدا نیز راضی باشدو ثواب بیش تری نیز نصیب متوفی بشود.
سلام
مطلب جالب و قابل تاملی بود،جناب استاد موسی هنرپیشه هم کتابی به همین نام در شرف تالیف دارند.
با تشکر از نویسنده مطلب