پست مدرنهای خرافاتی(1)
معمولا تا زمانی که تب یک بیماری اجتماعی همه گیر نشود، خبری از پیگیری همگانی برای پیشگیری از زخمهای احتمالی آن بیماری نیست. موضوعی که در روزهای اخیر بیش از پیش به آن پرداخته شد، مساله «خرافه گرایی» درجامعه ایران است. گرچه سابقه این معضل اجتماعی- دینی به گذشته باز می گردد، اما دلیل دوباره مطرح شدن این معضل را باید در پشت پرده های آن دانست. پشت پرده هایی که جنبه سیاسی آن این روزها پررنگتر از ابعاد اعتقادی آن است، اما بی شک این «دینداری» مردم است که اگر جلوی پیشرفت این غده سرطانی گرفته نشود، با مشکلی اساسی مواجه خواهد شد.
لزوم خرافه زدایی از دین:
... شخصی یکی از بزرگان را در خواب می بیند... این پیام را برای 10 نفر بفرستید تا 3 روز دیگر خبر خوشی برایتان می رسد...
یادم می آید، قبل از اینکه تکنولوژی تلفن همراه به همه خانواده ها رسوخ کند و استفاده از سرویس پیام کوتاه تا این اندازه در ارتباطات مردمی نقش داشته باشد، این گونه جملات را پشت کتابچه های دعایی که در مساجد یا مشاهد مشرفه وجود داشت، می دیدم. خیلی ها از ترس اینکه این خواب برایشان تعبیر شود، شروع می کردند به نوشتن آن متن در ده صفحه کتاب دعا! حال بماند که چه بلایی برسر این اموال موقوفه می آمد، اما نکته مهم در نوع نگرشی بود که مردم نسبت به دین داشتند. نگرشی که ضربه سنگینی بر بدنه دین وارد خواهد کرد. آیة ا... مکارم شیرازی ضمن انتقاد شدید از توسعه خرافات می گوید: باید جلوی خرافات را گرفت و اجازه نداد برخی به مجرد خواب دیدن، برای خود امامزاده درست کنند.
وی در ادامه به بررسی انگیزه های پیدایش خرافات در جامعه پرداخته و خواب را یکی از عوامل پیدایش خرافه دانسته و می افزاید: خواب در اسلام به هیچ وجه حجت نیست و اگر خواب را حجت بدانیم هر روز کسی خوابی خواهد دید و مسأله ای درست خواهد کرد. آیة ا... مکارم شیرازی با بیان اینکه ما نباید منابع اسلامی را آمیخته به خواب کنیم تأکید می کند: اگر بخواهیم پایه و اساس را خواب قرار دهیم، این کار رفتن به سوی خرافات است. متأسفانه برخی از خطیبان به خواب تکیه می کنند و متأسفانه در صدا و سیما هم بعضا این موارد مشاهده می شود.